Selasa, 20 Mac 2012

Shafiq wakil lawan catur di SMK Dato’ Mansor.



    Selasa, 20 Mac 2012, hari ini anak aku Shafiq ikut untuk mewakili sekolahnya berlawan main catur di antara sekolah sekolah peringkat daerah Jempol ini. Tahun ini SMK Dao’ Mansor Bahau menjadi tuan rumah. Jadi semua peserta berkumpul di sekolah tersebutlah untuk tujuan berlawan main catur itu. Boleh kata tiap tiap tahun anak aku ni terpilih mewakili sekolahnya bermain catur, dari sekolah rendah lagi. Bukan sorang anak ku yang bungsu ni saja. Dari kakaknya yang sulung dulu, abangnya (anak aku no 2) dan Shafiq kini terlibat dalam permainan catur ini. Sebenarnya tak semua orang boleh bermain catur ini, tak semuanya pandai. Hanya mereka mereka yang biasa dan berkebolehan saja dapat bermain. Sebab utama permainan ini banyak gunakan otak, tak banyak punya tenaga. Perlu banyak berfikir bagaimana harus mengalahkan atau menyerang pihak lawan dan berfikir juga bagaimana harus mengekalkan atau mempertahankan diri dari serangan pihak lawan. Berat sebenarnya memerah otak bermain catur ni. Kalau fikir cincai cincai je, memang kejap je boleh kalah.  Gitu lah catur.
     Sebenarnya aku pun dulu2 minat juga main catur ni, pernah juga main berlawan masa sekolah dan masa kerja dulu, Cuma tak pernah menang besar. Ya lah, otak aku ni bukanya bijak sangat, ada orang lain yang lebih bijak. Maka itu aku tanamkan semangat dan aku ajarkan anak anak aku bermain catur. Alhamdulillah, semua anak anak aku pandai bermain catur. Walau pun tidak sehebat mana, tapi sekurang kurangnya dapat juga ikut bertanding hingga ke peringkat daerah. Syukurlah tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan