Rabu, 14 Mac 2012

Habis lenyap semua pisang.



   Dua hari aku memerhati saja dari rumah, malas nak jenguk2 ke belakang. Dua hari juga sabuah jentera JCB yang di sewa olih jiran sebelah rumah mengerjakan tanah di sekeliling kolam yang di benanya lebih setengah tahun yang lalu. Dah semak jadi belukar terbiar begitu saja. Apa yang menyedihkan aku, habis semua anak2 pisang yang aku tanam di kawasan belakang rumah aku di lenyeknya. Kawasan itu sudah terang, aku sudah bersihkan 2 bulan yang lalu. Anak2 pisang yang ku tanam sudah hidup subur. Tapi hari ini semuanya jadi lenyap. Nak buat macammana, dah tak de rezekilah nampaknya. Walaubagaimana pun tengahari tadi, datang jua jiran itu menemui aku dan memohon maaf atas kemusnahan semua pisang2 itu. Alasannya katanya laluannya yang sempit, maka terpaksalah terlenyek jua semua pisang2 itu. Katanya lagi, lepas ni tanamlah balik semula. Mudahnya dia bercakap. Tak pe lah. Aku maafkan. Demi jiran aku tidak mau berjiran bermasam muka sampai tidak bertegur sapa. Munkin itu sudah ketentuan Ilahi. Terima sajalah dengan reda.
Sebaris anak2 pisang dan kelapa ku tanam di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan