Khamis, 8 Mac 2012

Potong dawai talian Telefon.



    Sebenarnya sudah lama, dah lebih 3 tahun yang lalu telefon di rumah ini aku matikan. Malas dah nak guna, bukannya pakai sangat, hanya bayar sewa saja tiap2 bulan. Dahlah sewa di kiranya pekej, konon panggilan percuma, manalah ada percumanya, bah kan kena bayar lebih lagi dari sewa bulanan biasa. Rasa geram juga aku, pergilah ke pejabat Telekom di Kuala Pilah minta di tamatkan. Selesai. Lagi pun handphone dah ada, semua anak2 pun dah ada. Tak ada masalah untuk berhubung bercakap. Dulu guna pun pasal ada talian internet, guna dail Up, lembab teramat sangat. Kini tak perlu lagi guna tu, dah guna broadband, internet tanpa wayer. Itu lebih baik.
    Pagi ini aku potong saja talian wayer dari jalan ke rumah tu. Sebab apa, ia menjadi jalan semut, banyak semut bersarang di dalam rumah, sampai ke dalam2 bilik, mana boleh tahan. Entah dari mana2 datangnya semut, berderet deret meniti di talian telefon dan bersarang di dalam bilik. Dan wayer yang aku potong tu, aku tak buang, sebaliknya aku buat dawai penyidai pakaian, gantikan yang lama. Namapaknya ia lebih kukuh dari wayer biasa yang aku guna selama ini. Alhamdulillah. Aku harap2, tak de lah pehak telekom marah. Lagi pun aku rasa rasa tak munkin aku akan masukkan lagi talian telefon tetap kerumah. Sudah ada kemudahan cara lain yang lebih baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan