Ahad, 29 Januari 2012

Pergi jemputan kenduri.



    Boleh kata tiap minggu ada jee orang buat kenduri kawen. Yee lah anak2 semua dah besar besar, dah kerja, mimang patut pun dah kawen. Hari ini satu lagi kenduri kawen rakan sekampung. Walaupun duk sekampung, tak semua di jemputnya datang rewang. Aku sekeluarga Cuma di hantar kad tanpa nama yang di bubuh di dalam peti surat di tepi jalan. Napa lah susah sangat kee nak jumpa orang nya, maka antar kad jemputan main taruh taruh gitu saja. Satu pagi tu aku jalan jogging, masih nampak ada kad kad yang tidak di ambil di peti surat, yang dah jatuh ke tanah pun ada. Macammana diaorang taruh kad tu, main campak jee kee, atau bebudak yang tak cukup akal di suruh antar kad kad itu. Cam ne lah kalau tak sampai kad tu ke tuannya, tak pergi lah jemputan kenduri tu.
    Macam aku ni lah, nasib baik kad tu selamat di dalam peti surat aku. Kalau tidak tak de lah jemputan. Wal hal berkali kali juga jumpa saudara yang nak buat kenduri tu, tak dee pula lawa lawa suruh datang ke rumah nya nak buat kenduri, macamlah aku ni bukan kawan dia, atau tak kenal dengan dia. Yee lah siapalah aku ni. Tapi tak kisah la itu semua. Tak ada buruk sangka aku terhadapnya. Munkin dia terlalu sibuk, sampai tak sempat nak mempelawa kawan terdekat. Kalau dah kad saja yang sampai, dah tentu aku datang jemputan makan sajalah. Siap makan, salam keruk terus balik. Tak de nak tunggu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan