Isnin, 9 Mei 2011

Win-Zip berkunci.

     Hari ni aku nak citer sikit pasal komputer lah. Citernya pasal WinZip. Perisian Winzip ini bertujuan untuk memampatkan document yang telah kita siapkan untuk di simpan. Selain itu kita boleh menyimpannya di dalam Winzip berkunci (kata laluan). Jadi bermakna orang lain yang tidak tahu kod katalaluannya tak boleh lah nak membukanya. Kira selamat juga lah document rahsia kita.
     Mengikut penyelidikan aku sendiri, hanya WinZip-08 saja yang mudah untuk membuat kunci(kata laluan). Di dalam Laktop baru aku ini sudah tersedia perisian Winzip, tapi winzip-12.(yang terbaru agaknya). patut lah beberapa kali aku mencuba tak boleh nak buatkan kunci fail yang di inginkan. Tidak ada ruang untuk mengisi password, cam ne nak buat............... aku tak faham dan tak tau.
      Dalam komputer lama aku pula ada juga winzip, tapi winzip-08. Haa yang ini mudah caranya kita nak buatkan password. memang ada di sediakan ruang untuk memasukkan kod kata laluan. Boleh lah simpan dengan selamat. Tapi tu lah yang lecehnya, nak buat password kenelah pindahkan document dulu ke komputer lama, dah siap buat kata lalauan, boleh di bawa semula ke laktop. Boleh pulak dia berfungsi. Cuma nak mulakannya saja tak dapat.
      Begitu juga halnya dengan Microsoft Office, pada komputer lama gunakan Microsoft Office 2000, Pada laktop guna Microsoft Office 2007. Microsoft lama mudah buat password (katakunci), pada semua document, samaada microsoft Office, M Excel, M P Point kee, tapi yang baru ni tak boleh buat.... kenapa yee........  munkin aku belum jumpa lagi tak caranya...... Insyaallah lama lama nanti tau lah.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan