Ahad, 1 Mei 2011

Cuti Hari Pekerja

      Cuti hari pekerja tahun ni jatuh pada hari Ahad. Ini bermakna cuti di tambah lah lagi sehari sehingga esok. Bagi anak anak yang dah bekerja atau masih bersekolah menarik nafas lega sedikit, dapat cuti lebih sehari. Ada yang balik kampung, namun ada juga yang malas balik, berehat jee kat rumah sendiri atau bersiar siar ke tempat peranginan.
      Bagi aku yang bekerja sendiri ni tak ada istilah hari cuti yang sebenarnya, bila aku teragak cuti, cuti lah, ni cuma kebetulan aku juga cuti hari ni. sebenarnya ada kerja tapi aku tangguhkan sehingga 3 hb esok baru kerja. Lagi pun anak anak ada yang balik kerumah, saudara mara pun ada yang datang berkunjung.
      Lagi satu ada jiran atau kawan kawan yang buat kerja kenduri kahwin. Hari ni jee aku ada 2 undangan majlis perkawinan, aku pergi ke dua dua tempat, tu pun dah tak larat nak makan lagi. Sebenarnya ada sorang lagi jiran tu buat kenduri kawin anaknya, tapi tak sampai pulak kad jemputan ke rumah ku, aku pun tak jumpa dia sejak kebelakangan ni, munkin dia terlupa kut, tak pee lah, aku tak kisah. Memandangkan kawan yg selalu jumpa, elok lah kita mengunjungi majlis mereka. Di suatu masa, kita pun buat kenduri jugak...... cuba bayangkan cam nee kalau rumah kita kenduri, orang pulaukan, orang tak nak datang, tak nak tolong kerja kerja kenduri, boleh menangis tau. jangan main main. Kita hidup di dunia ini kena patut bermasyarakat, kena bercampur dengan orang. Jangan mementingkan diri sendiri saja. Wallahualam.................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan