Rabu, 18 Mei 2011

Masak Lemak Cili Api Nangka Muda

     Sebenarnya dah agak lama jugak tak makan gulai nangka ni. Tu yang buatkan teragak nak memakannya. Tengok kat pokok tu ada pulak buahnya yang sedang sedang nak di gulai, apa lagi, aku kaitlah, aku tolong kopekkan, aku tolong parutkan kelapa dan aku suruh bini aku masak jee. Masak lemak cili api nangka campur ikan bilis jee. Huuh..... tu pun dah cukup sedap dan selera nak makan, Aku memang puji, bini aku ni memang pandai memasak, apa saja yang di masaknya, tak pernah aku tak selera nak makan.
      Ni dah tinggal berdua, kekadang tu bini aku mengeluh juga, selalu nasi tak habis, basi. lauk tak habis... buang jee, siapa nak makan kalau dan 3 hari, setakat 2 hari tu boleh lah lagi kalau di hangatkan sebelum basi.
      Cerita pasal gulai nangka ni, kata orang tua tua, makan nangka ni banyak angin, mudah kembung perut, betul lah tu kut. Aku ni sebenarnya memang berpenyakit banyak angin dalam badan, pantang jee di urut di mana mana bahagian badan ni pasti jee aku akan sendawa............ dan kekadang keluar angin dari bawah. Sebenarnya banyak lagi makanan2 lain yang mengandungi angin. Tapi bagi aku tak dee pantang, asal boleh aku makan, aku makan lah, tapi agak agak lah, jangan keterlaluan. Yang penting sendiri mau ingat lah. Kalau nak sihat tubuh badan, pilih lah makanan yang berkhasiat, tidak terlalu lemak, masin dan manis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan